power balance armband

Weet jij een nieuwtje uit de surfwereld? Plaats het hier.
Plaats reactie
Richard
Berichten: 11
Lid geworden op: 02-03-2009 09:50

power balance armband

Bericht door Richard » 13-09-2010 13:58

AMSTERDAM - De Power Balance, het armbandje dat sporters zou helpen beter te presteren, werkt op geen enkele manier.



Dat blijkt uit onderzoek van de faculteit Bewegingswetenschap van de VU in Amsterdam dat in bezit is van het Nederlands Dagblad.

In opdracht van het consumentenprogramma Radar onderzocht de VU wat er waar is van de pretenties van de makers van de polsbandjes die ongekend populair zijn sinds onder anderen Wesley Sneijder en Dirk Kuijt er positief over spraken op het WK voetbal in Zuid-Afrika.

Volgens de makers zou het polsbandje ,,het evenwicht, de kracht en de lenigheid verbeteren'' door ,,een nieuwe technologie die gebruik maakt van een hologram, geprogrammeerd met frequenties die positief reageren op de energiebanen van het lichaam''.

Vorige week maande de Reclame Code Commissie de importeur van de Power Balance al deze informatie niet te gebruiken, zolang het effect niet wetenschappelijk is aangetoond. Uit het VU-onderzoek blijkt nu dat er geen enkel prestatieverbeterend effect uitgaat van de bandjes. Zelfs een psychologisch effect (placebo) is niet aangetoond.

Onderzoeksleider prof. Peter Hollander is niet verrast door de uitkomst. ,,De makers van deze bandjes suggereren een aantal effecten die niet bestaan. Een hologram geeft geen straling af die het lichaam zou kunnen beïnvloeden. Het is raar dat dit bedrijf zo'n effect wel veronderstelt.'' Hollander spreekt daarom van een misleidende, maar succesvolle marketingstunt van het Amerikaanse bedrijf.

Vanavond reageert de Nederlandse distributeur Herman van den Berg in de uitzending van Radar op de resultaten van het onderzoek.

De uitkomsten doen denken aan het onderzoek van Radar naar de Biostabil in 2004. Deze kettinghanger zou 'elektromagnetische stress' neutraliseren en werd destijds door duizenden Nederlanders aangeschaft. Radar ontdekte destijds dat deze hanger slechts bestond uit een speelgoedmagneet overdekt met zilver en ook op geen enkele mogelijk manier een heilzaam effect op het lichaam kan hebben.

Niels
Forum beheerder
Berichten: 4606
Lid geworden op: 12-07-2008 22:12

Bericht door Niels » 13-09-2010 14:12

als ik de eigenschappen van een dergelijk product lees dan kan ik mij voorstellen dat het onzin is, lach mij nu al een breuk. Biostabiel voor sporters, iedereen zijn bijgeloof denk ik dan maar.

Wilko
Tjeukemeer Guru
Berichten: 2341
Lid geworden op: 10-07-2008 16:05

Bericht door Wilko » 13-09-2010 15:04

:grin: Ik geloof ook nooit een snars van dat soort producten.
teammember Tjeukemeer Speedsurfing Team.

Marcel
Hardcore Tjeukemeerlocal
Berichten: 156
Lid geworden op: 30-12-2008 07:36

Bericht door Marcel » 13-09-2010 15:43

Zonder ben ik ook zeeer stabiel. Sta altijd onder aan het lijstje met resultaten en heb veeel plezier :-D

jacco
Schokkerdude
Berichten: 816
Lid geworden op: 10-07-2008 19:26

Bericht door jacco » 14-10-2010 21:50

Nico Haak (als ze me misse , dan ben ik visse) maakte reclame voor zo'n soort armband met magneten erin, dat zou heel goed voor je zijn, een half jaar later was hij dood...

Plaats reactie