Zeilster wordt Windsurfster

Weet jij een nieuwtje uit de surfwereld? Plaats het hier.
Plaats reactie
BGijzen
Moderator
Berichten: 1602
Lid geworden op: 08-03-2009 16:09

Zeilster wordt Windsurfster

Bericht door BGijzen » 16-09-2009 08:19

Zeilster maakt na drie wereldtitels en olympisch zilver opmerkelijke overstap

De Koning op surfboard

Afbeelding

MEDEMBLIK, woensdag
Zeilster Marcelien de Koning (31), meervoudig wereldkampioene en winnares van het olympisch zilver, gaat surfen. Haar doel is deelname aan de Olympische Spelen in 2012. De overstap naar het ranke Olympische RS:X surfboard was voor De Koning een weloverwogen besluit.
Een jaar geleden zette De Koning een punt achter haar succesvolle samenwerking met Lobke Berkhout, met wie ze acht jaar in de 470-klasse zeilde. Na de Spelen van Peking trok ze door Zuid-Amerika om zich te bezinnen over haar toekomst. In Peru hakte ze de knoop door en besloot ze een nieuwe olympische campagne te starten, maar dan als surfster.
Met nog vier surfsters maakt ze inmiddels deel uit van een nieuw project van het Watersportverbond om het vrouwensurfen in ons land op de kaart te zetten en om in de (nabije) toekomst mee te strijden om olympisch eremetaal.
Bij de mannen heeft Nederland twee wereldtoppers: Dorian van Rijsselberge (winnaar van het zilver op het WK) en Casper Bouman. Als het aan De Koning ligt, behoort ze binnen afzienbare tijd tot de mondiale elite bij de vrouwen. Ze traint momenteel in Medemblik fulltime onder leiding van surfcoach Matthieu Koops. Hij is de jongere broer van Jacco, die haar coach in de 470-klasse was.
„Ik heb de blaren op mijn handen en voeten zitten. Doodmoe plof ik ’s avonds op de bank neer”, vertelt de surfster die kort na haar overstap al geplaagd werd door tegenslag. Door een blindedarmontsteking met allerlei complicaties lag ze in bed in plaats van op haar board te staan. Pas afgelopen week heeft ze haar trainingen hervat.
Ondanks de valse start is ze vol zelfvertrouwen. ,,Natuurlijk valt het varen op een surfboard niet te vergelijken met varen op een zeilboot. Zeker waar het gaat om de techniek. Op dat gebied hebben meiden die al van jongs af aan surfen een grote voorsprong. Maar het spelletje is wel hetzelfde. Als je puur tactisch kijkt, ligt het niveau bij het zeilen veel hoger. Volgens insiders in de RS:X moet ik met mijn zeilachtergrond snel in de top 10 van de wereld kunnen surfen.”



--------------------------------------------------------------------------------

Volgende kolom

• Marcelien de Koning: „Volgens insiders in de RS:X moet ik met mijn zeil- achtergrond snel in de top 10 van de wereld kunnen surfen.”
FOTO: JORIS LUGTIGHEID


Dorian van Rijsselberge en Casper Bouman hebben beloofd haar daarbij te helpen.
Dat De Koning na de Olympische Spelen zou stoppen met Lobke Berkhout, stond voor haar overigens al lange tijd vast. „We hebben geweldige jaren gehad, maar ik denk dat we er samen alles uitgehaald hebben. Helemaal opnieuw beginnen met een nieuw bemanningslid was geen optie. Ik heb het hoofdstuk 470 afgesloten. Als surfer sta je alleen op je board. Dat is wat minder gezellig, maar het heeft ook voordelen. Je hoeft met niemand rekening te houden.”
De cultuur rond het surfen spreekt De Koning wel aan. Dat Berkhout onlangs samen met Lisa Westerhof wereldkampioen werd in de 470-klasse, verrast haar niet. „Het is super dat zij samen het topniveau voortzetten en dat Nederland bovenaan staat bij het zeilen in de 470klasse. In hoop dat dat straks bij het vrouwen surfen ook het geval is.”
ned230.nl, Gearfreak.nl

Niels
Forum beheerder
Berichten: 4606
Lid geworden op: 12-07-2008 22:12

Bericht door Niels » 16-09-2009 08:26

leuk, maar is RS:X is ook net zeilen ;)

jacco
Schokkerdude
Berichten: 816
Lid geworden op: 10-07-2008 19:26

Bericht door jacco » 16-09-2009 09:38

Waarom niet waven ofzo..
áls surfen al een keer in het nieuws komt zie je weer die rare RS:X klasse, zo worden wij surfers in een kwaad daglicht gesteld :P

BGijzen
Moderator
Berichten: 1602
Lid geworden op: 08-03-2009 16:09

Bericht door BGijzen » 16-09-2009 09:40

jacco schreef:Waarom niet waven ofzo..
áls surfen al een keer in het nieuws komt zie je weer die rare RS:X klasse, zo worden wij surfers in een kwaad daglicht gesteld :P
Ja dan zit er maar een ding op:
GA SLALOMMEN :-D
ned230.nl, Gearfreak.nl

erwin.s
Moderator
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09-07-2008 18:12

Bericht door erwin.s » 16-09-2009 16:51

omdat RS:X de olympische klasse is van het windsurfen duh :-D

Plaats reactie