Adjustable outhaul

Archief voor het e.e.a!
R.S
Tjeukemeer Guru
Berichten: 1804
Lid geworden op: 25-09-2008 08:40

Adjustable outhaul

Bericht door R.S » 30-04-2009 12:35

'Ze' zeggen dat adjustable outhaul handig is op grotere zeilen
(7,5 - 12,5m2).
Zou je het effect dan niet merken op kleinere zeilen? (Met name een 6,8 8) )
Of anders gezegd: heeft het zin om adjustable outhaul op een warp 6.8 te zetten?

Wilko
Tjeukemeer Guru
Berichten: 2341
Lid geworden op: 10-07-2008 16:05

Bericht door Wilko » 30-04-2009 17:27

Het kan zin hebben om bij het aanplaneren je zeil boller te zetten en bij downwind rakken ook weer om je zeil boller te zetten zodat je meer wind vasthoud. Halve wind en upwind zet je hem weer vlakker.
Betekend wel dat je tijdens het varen aan die dingen moet trekken. ik mis het persoonlijk niet echt en houd liever 2 handen aan de giek.
teammember Tjeukemeer Speedsurfing Team.

Niels
Forum beheerder
Berichten: 4606
Lid geworden op: 12-07-2008 22:12

Bericht door Niels » 30-04-2009 21:24

het is vooral handig voor aanplaneren los gooien en daarna vol in planee aantrekken, in wedstijden zeer handig je bent domweg eerder weg.

Buiten wedstrijden om handig om snel te trimmen indien wind toeneemt en om te spelen met je trim terwijl je vaart. Je kunt snel merken wat het effect is van meer of minder outhaul. Wil je upwind varen aantrekken (je kunt wat hoger varen) wil je meer downwind kun je hem wat losser gooien.
Het aantrekken op zich is binnen een seconde klaar en je kunt normaal ook wel een paar seconden of langer met 1 hand varen wanneer je trapeze goed staat.

wanneer je het nooit gebruikt hebt zul je het zeker niet missen :-D

R.S
Tjeukemeer Guru
Berichten: 1804
Lid geworden op: 25-09-2008 08:40

Bericht door R.S » 30-04-2009 21:49

Dat net iets meer upwind, downwind en aanplaneren, trekt me wel aardig aan :-D
Maar het heeft dus wel een beetje effect op een 6.8?

Niels
Forum beheerder
Berichten: 4606
Lid geworden op: 12-07-2008 22:12

Bericht door Niels » 30-04-2009 21:52

jazeker wel, grote maten zoals formula gebruik heb je veel upwindse rakken en speelt het een grote rol daarom is het daar eerder regel dan uitzondering. Met een grote slalom lap heb je ook minimale condities dan is aanplaneren lastiger dus ook vaak veel te zien.
Met kleinere maten heb je over het algemeen daar minder moeite mee en is het dus minder noodzakelijk.

R.S
Tjeukemeer Guru
Berichten: 1804
Lid geworden op: 25-09-2008 08:40

Bericht door R.S » 08-06-2009 12:01

Heb je al die adjustable outhaul op je giek gekregen?

Niels
Forum beheerder
Berichten: 4606
Lid geworden op: 12-07-2008 22:12

Bericht door Niels » 08-06-2009 12:09

nog niet geprobeerd moet het nog doen een keertje...

Niels
Forum beheerder
Berichten: 4606
Lid geworden op: 12-07-2008 22:12

Bericht door Niels » 13-06-2009 15:54

Afbeelding

Kon zo snel op point 7 website geen duidelijke uitleg vinden...

via google kwam ik toch weer op point 7 website terecht met een plaatje waaruit ik eindelijk kan opmaken hoe hij gemonteerd moet worden (zat geen handleiding bij)...
hoe en waarom adjustable outhaul staat hier

ben benieuwd..

north verkoopt een simpele versie netzoals deze en een uitgebreide versie : http://www.north-windsurf.com/downloads ... aulkit.pdf

R.S
Tjeukemeer Guru
Berichten: 1804
Lid geworden op: 25-09-2008 08:40

Bericht door R.S » 13-06-2009 18:05

Is die van north ook zo goedkoop?

Niels
Forum beheerder
Berichten: 4606
Lid geworden op: 12-07-2008 22:12

Bericht door Niels » 13-06-2009 18:27

Afbeelding

geen idee maar heb de adj outhaul op de gold gezet helaas heeft north standaard geen katrollen, zelfs niet op de gold misschien alleen in de grotere maten gieken (geen idee).

Binnenkort eens proberen..hoe het werkt i.t.t. de clamcleat:
Afbeelding

die ik al op mijn arrows carbon giek heb zitten die is voorzien van zat katrollen maar die giek gaat ook tot 265 en is erop voorbereid omdat gebruik op dergelijke gieken vrij normaal is.

Plaats reactie