Formula plannen?

Archief voor het e.e.a!
Marco
Forum beheerder
Berichten: 2767
Lid geworden op: 09-07-2008 16:57

Bericht door Marco » 19-02-2009 09:32

liefhebber schreef:Ik vaar gewoon met een alu race giek van Gun. Je voelt wel dat die uitrekt bij het pompen maar blijft wel heel.
Volgens een kenner die ik sprak is een alu giek niet nadelig voor het profiel en de prestaties van een zeil.
Dat kan nooit. Een alu giek die buigt wordt kleiner (kwa lengte, probeer maar eens met een elastiekje) wat dus conseqenties heeft voor het profiel van je zeil.
Waarom zijn er anders gieken van carbon gemaakt? Bij mijn speed/racezeilen van Hotsails vorig jaar had ik een X3 giek (NP) die had ik na een middag krom en das geen geintje. Voor de SC's komt er een carbon giek van Simmer. Ik geef liever iets meer uit aan een goede stevige giek dan 3 x per jaar een alu giek die krom gaat want dan ben ik het geld ook kwijt.

Wie is die kenner dan want dan wil ik met diegene daar wel eens over spreken.

it's a way off....Marco V
Moderator
Berichten: 1387
Lid geworden op: 10-07-2008 23:19

Bericht door it's a way off....Marco V » 19-02-2009 12:41

Marco schreef:
liefhebber schreef:Ik vaar gewoon met een alu race giek van Gun. Je voelt wel dat die uitrekt bij het pompen maar blijft wel heel.
Volgens een kenner die ik sprak is een alu giek niet nadelig voor het profiel en de prestaties van een zeil.
Dat kan nooit. Een alu giek die buigt wordt kleiner (kwa lengte, probeer maar eens met een elastiekje) wat dus conseqenties heeft voor het profiel van je zeil.
Waarom zijn er anders gieken van carbon gemaakt? Bij mijn speed/racezeilen van Hotsails vorig jaar had ik een X3 giek (NP) die had ik na een middag krom en das geen geintje. Voor de SC's komt er een carbon giek van Simmer. Ik geef liever iets meer uit aan een goede stevige giek dan 3 x per jaar een alu giek die krom gaat want dan ben ik het geld ook kwijt.

Wie is die kenner dan want dan wil ik met diegene daar wel eens over spreken.
Wat jij zegt klopt maar....
is het ook echt nadelig
Als je giek buigt staat gelijk aan minder uithaler dus al je dan weer iets meer uithaler geeft compenseer je dat weer.
Dit kun je ook weer compenseren door een trimsysteem.

Het enigste nadeel die je er van hebt is mijn inziens in hele harde vlagen want dan krijgt ook nog eens een keer een partij extra bolling in het zeil en als je al flink gepowerd staat wil je dat denk ik dan niet.

Maar het profiel verandert niet
Veni vidi vici

jacco
Schokkerdude
Berichten: 816
Lid geworden op: 10-07-2008 19:26

Bericht door jacco » 19-02-2009 17:37

it's a way off....Marco V schreef: Het enigste nadeel die je er van hebt is mijn inziens in hele harde vlagen want dan krijgt ook nog eens een keer een partij extra bolling in het zeil en als je al flink gepowerd staat wil je dat denk ik dan niet.

Maar het profiel verandert niet
Je spreekt jezelf tegen .

Je profiel verandert juist wel als je giek buigt.

Als je weinig wind hebt en je dus veel bolling nodig hebt is je zeil juist vlak doordat je giek langer is omdat hij weinig buigt.
Als je een dikke vlaag krijgt wordt je giek korter en krijg je een boller zeil terwijl je dat nu juist niet kunt gebruiken.
Bovendien worden ze inderdaad krom bij grote maten en zware surfers.

Ik heb zelf m'n 10.8 destijds gevaren op een aluminium chinook en dat ging wel op zich , ik ben ook "maar" 83 kg , maar kon wel merken dat hij af en toe flink doorboog.
Kan me wel indenken dat Marco S. zo'n giek zo krom heeft.

Wilko
Tjeukemeer Guru
Berichten: 2341
Lid geworden op: 10-07-2008 16:05

Bericht door Wilko » 19-02-2009 20:10

ik heb mijn gun 10.9 gekocht van Dick Hoekstra en die vaart mee in de top van Nederland op het gebied van Formula.
Hij verterlde me dat je met een alu giek niet effectief pompt omdat die doorbuigt en daardoor vaker moet pompen dan met een carbon giek.
voor de rest is het meer een kwestie dat een carbon giek gewoon veel sterker is en stabiel blijft bij dikke vlagen.
Het zeil functioneert er verder niet slechter om volgens hem.
Een race zeil geef je toch al bijna geen outhaul.

Ik weeg zelf 75 kg en heb me het afgelopen jaar al sufgepompt aan die giek, maar hij houd het prima en is ook niet krom. Deze giek is bovendien al 2e hands. heb er zelf toch al ongeveer 30 sessies mee gevaren.
Zou wel liever een carbon versie hebben, maar een goede carbon giek in die lengte kost wel tegen de 700 euries en dat staat niet in verhouding met de waarde van de rest van de spullen.

Maakt me overigens ook niks uit of anderen dit afkeuren of niet, ik heb er ontzettend veel plezier mee zonder grote investeringen. zonder deze set had ik vorig jaar de helft minder gevaren.
teammember Tjeukemeer Speedsurfing Team.

R.S
Tjeukemeer Guru
Berichten: 1804
Lid geworden op: 25-09-2008 08:40

Bericht door R.S » 19-02-2009 22:55

liefhebber schreef: Maakt me overigens ook niks uit of anderen dit afkeuren of niet, ik heb er ontzettend veel plezier mee zonder grote investeringen. zonder deze set had ik vorig jaar de helft minder gevaren.
En dat blijft een feit! Hij redt zich er prima mee :grin: :grin: 8)

Marco
Forum beheerder
Berichten: 2767
Lid geworden op: 09-07-2008 16:57

Bericht door Marco » 20-02-2009 11:05

liefhebber schreef:Maakt me overigens ook niks uit of anderen dit afkeuren of niet, ik heb er ontzettend veel plezier mee zonder grote investeringen. zonder deze set had ik vorig jaar de helft minder gevaren.
Ik zeg dat niet dat ik het niks vind :roll: Ik weet wel dat ik met mijn 100+ kilo niet aan een carbon giek ontkom omdat er teveel gewicht aan de giek hangt. Vorig jaar heb ik 2 gieken krom gevaren, een Maui Magic en een NP X3, als ik voor dat geld nu gelijk een carbon giek gekocht had was ik het geld ook kwijt geweest! Maar had ik zeer waarschijnlijk nog wel een rechte en goede giek gehad.

Wilko
Tjeukemeer Guru
Berichten: 2341
Lid geworden op: 10-07-2008 16:05

Bericht door Wilko » 20-02-2009 11:23

In jou geval gaat dat wel op ja. Ik kan het thuis alleen niet verkopen dat ik voor een "ding"waar je je zeil aan vast knoopt zoveel geld moet betalen.
Wil eigenlijk op termijn wel een carbon giek voor mijn slalom zeilen.

Als ik er alleen over kon beslissen dan had ik nu een dichte trailer met alle spulletjes die ik me kan wensen. Moet alleen wel realistisch blijven en inzien dat het nogal asociaal is om zoveel spaarcentjes voor jezelf op te eisen, terwijl je een gezin hebt.
teammember Tjeukemeer Speedsurfing Team.

Niels
Forum beheerder
Berichten: 4606
Lid geworden op: 12-07-2008 22:12

Bericht door Niels » 20-02-2009 15:47

liefhebber schreef:ik heb mijn gun 10.9 gekocht van Dick Hoekstra en die vaart mee in de top van Nederland op het gebied van Formula.
Hij verterlde me dat je met een alu giek niet effectief pompt omdat die doorbuigt en daardoor vaker moet pompen dan met een carbon giek.
voor de rest is het meer een kwestie dat een carbon giek gewoon veel sterker is en stabiel blijft bij dikke vlagen.
Het zeil functioneert er verder niet slechter om volgens hem.
Een race zeil geef je toch al bijna geen outhaul.

Ik weeg zelf 75 kg en heb me het afgelopen jaar al sufgepompt aan die giek, maar hij houd het prima en is ook niet krom. Deze giek is bovendien al 2e hands. heb er zelf toch al ongeveer 30 sessies mee gevaren.
Zou wel liever een carbon versie hebben, maar een goede carbon giek in die lengte kost wel tegen de 700 euries en dat staat niet in verhouding met de waarde van de rest van de spullen.

Maakt me overigens ook niks uit of anderen dit afkeuren of niet, ik heb er ontzettend veel plezier mee zonder grote investeringen. zonder deze set had ik vorig jaar de helft minder gevaren.
klopt is al vaker over gesproken is niet nadelig alu, er zijn zelf die het lekker vinden als een giek zacht aanvoelt (zie ook de nieuwe north kop trouwens die je ook stijver of flexibel kunt zetten).

Sterke alu bestaan, de nautix die ik heb is speciaal ontwikkeld voor ALU + 85KG en Formula maten. Chinook is ook zo'n voorbeeld.

Niels
Forum beheerder
Berichten: 4606
Lid geworden op: 12-07-2008 22:12

Bericht door Niels » 20-02-2009 15:49

Marco schreef:
liefhebber schreef:Maakt me overigens ook niks uit of anderen dit afkeuren of niet, ik heb er ontzettend veel plezier mee zonder grote investeringen. zonder deze set had ik vorig jaar de helft minder gevaren.
Ik zeg dat niet dat ik het niks vind :roll: Ik weet wel dat ik met mijn 100+ kilo niet aan een carbon giek ontkom omdat er teveel gewicht aan de giek hangt. Vorig jaar heb ik 2 gieken krom gevaren, een Maui Magic en een NP X3, als ik voor dat geld nu gelijk een carbon giek gekocht had was ik het geld ook kwijt geweest! Maar had ik zeer waarschijnlijk nog wel een rechte en goede giek gehad.
De mystic heb ik ook krom gevaren is net zo iets als een maui magic. De X3 is ook niet een al te stijve alu giek. De chinook, north, maui sails, np x6 zullen toch echt een betere optie zijn en een alternatief voor ALU, ik heb een chinook van Jibb welke ook ala Marco is in gewicht en het 2de handsje is nog perfect :) Meestal wordt een alu giek krom gevaren door een katapult een carbon ligt dan in 1-en of niet Patrick ;)

Mijn mystic is domweg slap en begon in veel chop al te piepen en kraken, nu heb ik een naish wave, chinook alu, arrows carbon als gieken. Mystics zijn weg (2 kromme in de container en 1 heel verkocht).

videoboer
Super Tjeukemeer local
Berichten: 253
Lid geworden op: 18-07-2008 00:02

Bericht door videoboer » 20-02-2009 17:17

borderm schreef:
Marco schreef:
liefhebber schreef:Maakt me overigens ook niks uit of anderen dit afkeuren of niet, ik heb er ontzettend veel plezier mee zonder grote investeringen. zonder deze set had ik vorig jaar de helft minder gevaren.
Ik zeg dat niet dat ik het niks vind :roll: Ik weet wel dat ik met mijn 100+ kilo niet aan een carbon giek ontkom omdat er teveel gewicht aan de giek hangt. Vorig jaar heb ik 2 gieken krom gevaren, een Maui Magic en een NP X3, als ik voor dat geld nu gelijk een carbon giek gekocht had was ik het geld ook kwijt geweest! Maar had ik zeer waarschijnlijk nog wel een rechte en goede giek gehad.
De mystic heb ik ook krom gevaren is net zo iets als een maui magic. De X3 is ook niet een al te stijve alu giek. De chinook, north, maui sails, np x6 zullen toch echt een betere optie zijn en een alternatief voor ALU, ik heb een chinook van Jibb welke ook ala Marco is in gewicht en het 2de handsje is nog perfect :) Meestal wordt een alu giek krom gevaren door een katapult een carbon ligt dan in 1-en of niet Patrick ;)

Mijn mystic is domweg slap en begon in veel chop al te piepen en kraken, nu heb ik een naish wave, chinook alu, arrows carbon als gieken. Mystics zijn weg (2 kromme in de container en 1 heel verkocht).
Carbon is idd niet heilig weet ik uit ervaring :oops: ...Maar ja, het was ook wel een ontzettend lompe crash :wink: !!! Hij lag in 4en, overigens :wink: ! De nieuwe is trouwens onderweg, garantiegevalletje :-D !

Een x3 is voor het betere race-werk een absolute prut-giek, ik heb zonder al te veel inspanning een x5 krom gevaren en daarvan wordt beweerd dat ie sterker is dan een x3...De x6 is al een stuk beter alhoewel Hendrik die ook al 's in 2/3en gevaren heeft...
Maar er zijn absoluut goede aluminium gieken te krijgen zoals Niels al schrijft...Bijkomend voordeel is dat ipv te breken de giek krom wordt en daarmee kom je meestal wel terug :wink: ! Ook scheelt het om de giek niet op z'n maximale verlenging te varen, maar dit lijkt me beetje een 'open deur' :wink: !

Plaats reactie