Speedquest uitslag 2009
-
- Schokkerdude
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 10-07-2008 19:26
Eigenlijk raar, wat maakt het board nou uit, het is enkel een klein stukje planeervlak dat het water raakt.
Dat dat zo'n verschil kan maken.
Afein , m'n supersport 118 is 70 breed en die moet toch wel bijna net zo hard willen als de f2 sx M?
Is dat niet eng om zo hard te gaan op zo'n breed board?
Voelt het dan of je volledig controle hebt?
Dat dat zo'n verschil kan maken.
Afein , m'n supersport 118 is 70 breed en die moet toch wel bijna net zo hard willen als de f2 sx M?
Is dat niet eng om zo hard te gaan op zo'n breed board?
Voelt het dan of je volledig controle hebt?
-
- Tjeukemeer Guru
- Berichten: 1804
- Lid geworden op: 25-09-2008 08:40
http://www.youtube.com/watch?v=AniU111UU1I
Marco is hier te zien varen vanaf 1:18 op zijn sx m met 7,5 alleen dan wel op choppy water. Dit ziet er wel ruig uit hoor!
Marco is hier te zien varen vanaf 1:18 op zijn sx m met 7,5 alleen dan wel op choppy water. Dit ziet er wel ruig uit hoor!
-
- Forum beheerder
- Berichten: 2767
- Lid geworden op: 09-07-2008 16:57
Snelheid is controle -> controle is snelheid.
Dat zijn mijns inziens 2 vereisten om hard te gaan. Met de M in het aangegeven filmpje voelde het echt vertouwd. Lijkt mischien ongecontroleerd maar dat was het niet, er zit een stukje in waarbij het board los komt, je kunt zien dat ik direct ingrijp door iets omhoog te komen waardoor het board weer terug gaat en ik de controle weer terug heb.
Vertrouwen op de vin is i.i.g voor mij heel belangerijk, als je die niet vertrouwd gaat het niet lukken. Met mijn huidige sx68 ben ikwat controle betreft de weg kwijt, Downwindruns zomaar in spin out etc. Frustrerend maar is het uitzoeken waard. Overgegaan op Select, eens kijken wat me dat brengt.
Hoge speed willen behalen en bang zijn, mischien niet zo merkbaar bij jezelf voor je gevoel maar vaak zit het onbewust ook tussen de oren.
Ben vorig jaar eens samen met Erwin S naar Horst geweest om te speeden,ik zat naar een run van hem te kijken omdat hij zelf zei dat het te langzaam ging maar dat ie welveel zeildruk had. Ik kwam daarna tot de conclusie dat hij erg veeldruk op zijn achterste been had waardoor het board niet optimaal vlak ligt en hij dus de achterkant in het water drukte wat afremt.
Goede downwind run gaat zo naar mijn idee:
Halve wind lekker hard gaan, vooral controle hebben en houden. Heb je lekker wat druk in je zeil en je ziet een vlak stuk water (Tjeukemeer dan) Stuur je langzaam downwind, als je te snel stuurt zul je druk verliezen en daardoor rechterop gaan staan, het moet allemaal niet te krampachtig gaan.
Ga je lekker downwind, focus je dan op je board, deze moet lekker vlak liggen. Druk op je benen evenredig verdeeld en probeer iets naar voren te leunen, klinkt eng ivm katapult maar hierdoor gaat je board wel vlak liggen.
Je giek moet je lekker losjes in je handen hebben, indien goed opgetuigd gaat je zeil vanzelf in de juiste en meest efficiente hoek staan. Mooi achterover en dicht op je board.
W.b.t chop, als je een downwindrun start en je voelt je vullingen er zowat uit klapperen.......breek maar af, er zal nooit een snelle tijd op je gps komen te staan. Zelfde geldt voor controle.
Kijk ook altijg goed om je heen voordat je een run inzet,vaak ben je niet alleen. Op Horst op de speedbaan,achter de dammetjes,ben je zeker niet de enigste.
Dat zijn mijns inziens 2 vereisten om hard te gaan. Met de M in het aangegeven filmpje voelde het echt vertouwd. Lijkt mischien ongecontroleerd maar dat was het niet, er zit een stukje in waarbij het board los komt, je kunt zien dat ik direct ingrijp door iets omhoog te komen waardoor het board weer terug gaat en ik de controle weer terug heb.
Vertrouwen op de vin is i.i.g voor mij heel belangerijk, als je die niet vertrouwd gaat het niet lukken. Met mijn huidige sx68 ben ikwat controle betreft de weg kwijt, Downwindruns zomaar in spin out etc. Frustrerend maar is het uitzoeken waard. Overgegaan op Select, eens kijken wat me dat brengt.
Hoge speed willen behalen en bang zijn, mischien niet zo merkbaar bij jezelf voor je gevoel maar vaak zit het onbewust ook tussen de oren.
Ben vorig jaar eens samen met Erwin S naar Horst geweest om te speeden,ik zat naar een run van hem te kijken omdat hij zelf zei dat het te langzaam ging maar dat ie welveel zeildruk had. Ik kwam daarna tot de conclusie dat hij erg veeldruk op zijn achterste been had waardoor het board niet optimaal vlak ligt en hij dus de achterkant in het water drukte wat afremt.
Goede downwind run gaat zo naar mijn idee:
Halve wind lekker hard gaan, vooral controle hebben en houden. Heb je lekker wat druk in je zeil en je ziet een vlak stuk water (Tjeukemeer dan) Stuur je langzaam downwind, als je te snel stuurt zul je druk verliezen en daardoor rechterop gaan staan, het moet allemaal niet te krampachtig gaan.
Ga je lekker downwind, focus je dan op je board, deze moet lekker vlak liggen. Druk op je benen evenredig verdeeld en probeer iets naar voren te leunen, klinkt eng ivm katapult maar hierdoor gaat je board wel vlak liggen.
Je giek moet je lekker losjes in je handen hebben, indien goed opgetuigd gaat je zeil vanzelf in de juiste en meest efficiente hoek staan. Mooi achterover en dicht op je board.
W.b.t chop, als je een downwindrun start en je voelt je vullingen er zowat uit klapperen.......breek maar af, er zal nooit een snelle tijd op je gps komen te staan. Zelfde geldt voor controle.
Kijk ook altijg goed om je heen voordat je een run inzet,vaak ben je niet alleen. Op Horst op de speedbaan,achter de dammetjes,ben je zeker niet de enigste.
-
- Forum beheerder
- Berichten: 4606
- Lid geworden op: 12-07-2008 22:12
Mijn ervaring is ook dat de controle vaak beter is dan het lijkt vanaf de kant. Maar een hoge halve windse snelheid is vereist voor een downwindse run met veel snelheid.
Tjeukemeer vind ik nogal spannend voor een downwindse run, voor mijzelf en het materiaal. Op de houw vind ik het prima, alleen was het daar nogal druk afgelopen zomer.
In mijn geval is de trim van het zeil en de juiste vin maat inmiddels een punt waarop ik mij heb kunnen verbeteren en controle terug krijg. Dit is voor mij meteen een resultaat met een hogere snelheid halve wind de laatste sessies van 2009. Dit jaar ga ik daarmee verder om halve wind goede controle en een zeker setup te krijgen. Daarna zal ik pas eens down windse runs vol in gaan zetten.
Tjeukemeer vind ik nogal spannend voor een downwindse run, voor mijzelf en het materiaal. Op de houw vind ik het prima, alleen was het daar nogal druk afgelopen zomer.
In mijn geval is de trim van het zeil en de juiste vin maat inmiddels een punt waarop ik mij heb kunnen verbeteren en controle terug krijg. Dit is voor mij meteen een resultaat met een hogere snelheid halve wind de laatste sessies van 2009. Dit jaar ga ik daarmee verder om halve wind goede controle en een zeker setup te krijgen. Daarna zal ik pas eens down windse runs vol in gaan zetten.
-
- Tjeukemeer Guru
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 10-07-2008 16:05
Ik sluit me aan bij Marco zijn woorden. Wat ik er aan toe wil voegen is dat op hoge snelheid halve wind varen enger is dan downwind wat mij betreft. Zodra je met hoge snelheid op gaat loeven is de kans groot dat je board gaat vliegen.
Bij een goed opgebouwde downwind run blijft je board mooi plat op het water liggen. Ik zet mijn benen bij downwind varen vaak op slot zodat er geen demping meer is en je over de golftoppen stuift ipv er overheen hobbelt.
Ook kun je jezelf laten afschieten door in 1 keer van halve wind downwind te gaan en daarbij met je voorste hand de giek aan te duwen en de achterste aan te trekken. Volgens Dirk D. ga je dan in 1 keer zo'n 10 km versnellen.
Ik heb vooral de laatste paar maanden van afgelopen jaar redelijk hard gevaren op het tjeukemeer dus heb het idee dat ik het een beetje door begin te krijgen.
ik heb afgelopen zomer op Horst met de sx-m 65.8 gevaren en dat voelde absoluut niet eng op dat vlakke water. 60 halen op een choppy tjeukemeer is veel lastiger maar wel een mooie uitdaging.
Bij een goed opgebouwde downwind run blijft je board mooi plat op het water liggen. Ik zet mijn benen bij downwind varen vaak op slot zodat er geen demping meer is en je over de golftoppen stuift ipv er overheen hobbelt.
Ook kun je jezelf laten afschieten door in 1 keer van halve wind downwind te gaan en daarbij met je voorste hand de giek aan te duwen en de achterste aan te trekken. Volgens Dirk D. ga je dan in 1 keer zo'n 10 km versnellen.
Ik heb vooral de laatste paar maanden van afgelopen jaar redelijk hard gevaren op het tjeukemeer dus heb het idee dat ik het een beetje door begin te krijgen.
ik heb afgelopen zomer op Horst met de sx-m 65.8 gevaren en dat voelde absoluut niet eng op dat vlakke water. 60 halen op een choppy tjeukemeer is veel lastiger maar wel een mooie uitdaging.
teammember Tjeukemeer Speedsurfing Team.