onderhoud zeilen.

Archief voor het e.e.a!
Wilko
Tjeukemeer Guru
Berichten: 2341
Lid geworden op: 10-07-2008 16:05

onderhoud zeilen.

Bericht door Wilko » 09-11-2009 20:30

Ik heb vorige week mijn 4 mauisails zeilen allemaal eens grondig afgespoeld met schoon leidingwater en hier en daar met een borsteltje en bio-tex de zeilen schoongemaakt. Heb ze in huis vlak bij een radiator weer goed laten drogen rechtop en opgerold.
kan bij de TR-3 6.3 duidelijk aan het monofilm voelen dat dit harder en stugger is dan de andere zeilen welke minder gebruikt/nieuwer zijn.
Dit heeft zegt men vooral te maken met uv straling. het monofilm voelt dan minder glad/zacht en kraakt meer bij het uitrollen ed.

Iemand tips hoe je monofilm het beste kunt verzorgen en of je het met iets kunt insmeren om het weer soepeler te maken? Heb wel eens gelezen dat iemand WD40 op zijn zeilen smeerde, zou plastic clean van Valma wat je voor kunststof bumbers ed gebruikt bijvoorbeeld geen goed middel zijn? of cockpit spray? of autowas? Ben benieuwd of jullie ook iets doen om je zeilen langer mooi en soepel te houden.
Mijn TR-2 was naar mijn zin te snel aan het einde van zijn levensduur dus wil graag dat de andere zeilen langer mee kunnen vandaar mijn vraag.
teammember Tjeukemeer Speedsurfing Team.

jacco
Schokkerdude
Berichten: 816
Lid geworden op: 10-07-2008 19:26

Bericht door jacco » 09-11-2009 20:54

hierover staan hele verhalen op windsurfing.nl

R.S
Tjeukemeer Guru
Berichten: 1804
Lid geworden op: 25-09-2008 08:40

Bericht door R.S » 09-11-2009 22:08

Dat is inderdaad wel handig.
Mijn warp 6,8 begint ook al aardig te kraken, en is al veel minder soepel.
Ik denk dat de zeilen dan ook eerder stuk gaan en scheuren.
Ik dacht dat niks echt hielp bij het 'hard' worden van je zeil, of is er nog hoop?

joules
Hardcore Tjeukemeerlocal
Berichten: 180
Lid geworden op: 25-10-2009 16:48

Bericht door joules » 10-11-2009 10:14

Ik denk dat je weinig kan doen om verwering van het monofilm te voorkomen, hooguit kun je de levensduur verlengen. Zie bijv.
http://www.neilpryde.com/index.php?opti ... Itemid=129

Na elke sessie hang ik mijn zeilen op in de tuin, spoel ze af en daarna met een handdoek helemaal afnemen. Daarna lekker laten hangen om te drogen, in de schaduw en niet rechtstreeks in de zon. De zon is de grote boosdoener als het gaat om verwering van het monofilm. Dus ook bij voorkeur je zeil uit de zon leggen na een sessie.

Eenmaal droog gaan ze opgerold terug in de zak en komen ze op een plank in de schuur te liggen (horizontaal).

Het is even wat werk na elke sessie, maar ik weet uit ervaring (10 jaar gesurfd op zee in de tropen) dat het je zeilen voor langere tijd goed houdt.

Gr. Julian

Niels
Forum beheerder
Berichten: 4606
Lid geworden op: 12-07-2008 22:12

Bericht door Niels » 10-11-2009 10:30

Zout en zon zijn de boosdoeners. Zout maakt ze vaal en de kristallen na drogen zijn scherp voor naden, lijm etc en maken je monofilm vaal. Zon maakt je monofilm broos.

Hier op het zoete water hoef je niets te doen, vooral je zeil zoveel mogelijk uit de zon houden.

Drogen of niet drogen daarover lopen de meningen uit een.

Ik droog ze niet meer, eerder altijd wel op zolder, ik vind allleen het in uit halen van de zeilen uit de zakken en uithangen een kans voor beschadiging van het zeil. Dus ik laat ze lekker in de zak in de trailer, mijn surfpakken hangen daar ook in over een lijntje en die zijn weer droog na 2 dagen daar hangen.

Zeilen overjarig nieuw kopen is mijn oplossing, zijn ze lang goed en gaan ze lang mee.

btw mijn north rave uit '99 bleef gewoon goed ongeacht het gebruik. Was een wave zeiltje en zijn ook duurzamer dan de racezeilen.

joules
Hardcore Tjeukemeerlocal
Berichten: 180
Lid geworden op: 25-10-2009 16:48

Bericht door joules » 10-11-2009 13:34

Niels schreef: Drogen of niet drogen daarover lopen de meningen uit een.
Ik ben dus fan van drogen :-D ,maar dat komt door de tropen-ervaring. Nat zeil opbergen dan had je een week later de schimmel er al in... en nog een week langer dan had je je eigen champignonkwekerij. Ik heb daar menig zeil letterlijk in een paar maanden zien wegrotten langs de naden, echt zonde. Dat zal hier in NL niet zo gauw gebeuren, maar natte zooi gaat wel stinken, dus bacteriolgisch gebeurt er denk ik wel wat...

Het zeil hang ik trouwens op aan de zeiltop en zeilvoet, hangt dan helemaal vrij van de grond. Dan kan er niets beschadigen, uitrekken of kreukelen. Er loopt dan altijd nog behoorlijk wat water uit de latten.

Gr. Julian

Niels
Forum beheerder
Berichten: 4606
Lid geworden op: 12-07-2008 22:12

Bericht door Niels » 10-11-2009 14:00

:) mijn zeilen ruiken nog prima of heb ik gewoon een slechte neus ;) De zeilen drogen bij mij in de zak ook prima :)

joules
Hardcore Tjeukemeerlocal
Berichten: 180
Lid geworden op: 25-10-2009 16:48

Bericht door joules » 10-11-2009 14:43

Niels schreef::) mijn zeilen ruiken nog prima of heb ik gewoon een slechte neus ;) De zeilen drogen bij mij in de zak ook prima :)
Wellicht de verklaring voor de mestgeur in Friesland :-D

R.S
Tjeukemeer Guru
Berichten: 1804
Lid geworden op: 25-09-2008 08:40

Bericht door R.S » 10-11-2009 14:55

hahaha :-D

Niels
Forum beheerder
Berichten: 4606
Lid geworden op: 12-07-2008 22:12

Bericht door Niels » 10-11-2009 15:05

iig geen lijken geur uit drenthe :?

Plaats reactie