Tips voor de Regiocup en de Grand Slam

surfwedstrijden etc.
Plaats reactie
telltale
Super Tjeukemeer local
Berichten: 324
Lid geworden op: 06-09-2008 21:05

Bericht door telltale » 29-04-2010 21:11

Hieronder is de procedure voor de slalomstart op een rij gezet. Daarbij ook nog wat tips om een beetje goed weg te komen.
Zo gaat een slalomstart in z’n werk!

De procedure voor de slalomstart is meestal een stuk korter dan bij een formulawedstrijd: drie of vier minuten. De op het Tjeukemeer meest gebruikte signalen zijn:
- nog drie minutensignaal: Gele vlag omhoog + geluidsignaal;
- nog één minuutsignaal: Gele vlag naar beneden;
- startsignaal : Groene vlag omhoog + geluidsignaal.

Afbeelding
Drie minutensignaal gegeven... starthorloge gestart (foto Albert Jissink)

Nog drie minuten:
Bij zo’n korte procedure is het oppakken van het drie minutensignaal echt cruciaal. Je kunt het je nauwelijks permitteren dat je dat teken met je starthorloge mist. Je enige mogelijkheid om zo’n fout nog te herstellen is het één minuutsignaal en eigenlijk moet je dan al met andere dingen bezig zijn. Gelukkig wordt voorafgaand aan de eigenlijke startprocedure vaak vanaf de startboot nog een teken gegeven (een blauwe vlag, of een bord met het heatnummer), als waarschuwing dat het comité klaar is en binnen een minuut de procedure gaat beginnen. Goed opletten dus…. want het drie minutensignaal is gegeven voor je het weet.

Het eenvoudigst gaat dat als je even ergens rustig langs de kant in het water staat. Maar pas op… als je 300 meter van de startboot staat heeft het geluidsignaal één seconde vertraging voor jij het kunt horen, als je het al kunt horen. De visuele signalen zijn dan dus erg belangrijk.

Op open water kun je meestal nergens staan. Dan moet je zorgen dat je op tijd in de buurt van de startboot dobbert. Bij veel wind is dat voor minder ervaren surfers vrij lastig. De beste plek is zo’n 30 tot 50 meter bovenwinds. Je hebt overzicht, toch dichtbij genoeg om het geluidsignaal goed te kunnen horen en, doordat je bovenwinds zit, kun je na het drieminutensignaal je verdere startstategie makkelijk uitvoeren zonder je zorgen te maken over je hoogte.

Van drie minuten naar één minuut voor de start:
Als je staand vanuit het water gaat starten -een beachstart- hoef je in deze periode niet veel te doen. Je vaart direct na het drie minutensignaal naar de positie van waaruit je je aanloop naar de start wilt beginnen. Wacht daar rustig af, leg je zeil in positie, draai je cambers goed en zorg ervoor dat je voldoende ruimte en vrije wind houdt om straks je beachstart te kunnen maken.

Afbeelding
Gele vlag...vaar naar de beginpositie voor je aanloop (foto Aris-Pieter de Jong)

Als je op open water start is een standaard startroutine (een vast vaarpatroon) erg handig. Dat kan bijvoorbeeld zijn:
- je vaart na het drie-minutensignaal eerst 20 seconden richting 1e boei,
- je maakt een gijp en vaart in 20 seconden terug over de startlijn,
- je vaart vervolgens 30-45 seconden door naar achteren gijpt weer,
- je hebt nu nog één minuut om weer aan de startlijn te komen.
Als je bij elke slalomstart een dergelijke vaste vaarpatroon volgt krijg je snel een goed gevoel voor de timing.

Van het één minuutsignaal naar het startschot:
Ongeveer één minuut voor het startsignaal beginnen de eersten met hun aanloop naar de startlijn. Cruciaal in die aanloop is voldoende power in je zeil... dus vrije wind! Als een tegenstander in de aanloop boven je langs komt ben je eigenlijk al verloren. Je komt in z’n vuile wind en z'n hekgolven terecht en je verliest dramatisch snelheid. Er komen nog meer tegenstanders met vuile wind over je heen en voor je het weet vertrek je als één van de laatsten.

Afbeelding
De aanloop....vrije wind is belangrijk!

Ervaren surfers starten daarom meestal van achteruit en gebruiken een lange aanloop. Voordeel is dat je je board vroeg in plané trekt en al snel in de voetbanden kunt staan. Als je eenmaal een behoorlijke snelheid hebt glijd je makkelijker door windgaten en door de vuile wind van surfers die voor je in de weg varen.

Het eerste deel van de aanloop wordt nog niet helemaal op topsnelheid gevaren. Hier worden de laatste kleine correcties in de timing gemaakt. In de laatste 50 tot 100 meter naar de startlijn wordt naar topspeed versneld en is er eigenlijk geen weg meer terug. Je hebt goed getimed….. of een valse start.

Belangrijk om nog even te onthouden: bij een slalomstart geldt een extra regel die je bij de formulastart of bij het zeilen niet tegenkomt: in de laatste 30 seconden tot het startsignaal moet je je koers houden, Je mag dus niet in de aanloop naar de start je tegenstanders hinderen door extreem zigzaggen (bv. om tijd te winnen als je te vroeg bent).
Meer tips vind je op mijn site bij het onderdeel Slalomstart.

Plaats reactie