IJsselmeer-Mirns-Oudemirdum

Plaats hier info over de diverse spots in N.L.
Plaats reactie
wiertje
Die-hard Tjeukemeerlocal
Berichten: 74
Lid geworden op: 16-05-2011 21:49

IJsselmeer-Mirns-Oudemirdum

Bericht door wiertje » 16-05-2011 23:24

Dit is een surfspot uit mijn jeugd, ik heb jaren hier gewoond.

Het is nu een kitespot, maar met een zuidenwind is het zeker de moeite waard om een leuke wave sessie te doen, maar ook speedies kunnen hun hart ophalen in het ondiepe water.

Parkeren doe je bij de parkeerplaats (verhard) of het weiland ernaast) vooral op zondagen er druk met dagjesmensen, dus op tijd erheen.

Optuigen op het klif(gras) 200m lopen , water is ongeveer 30 m verder.
Het blijft op Mirns lang ondiep (40-70cm), en als het warm is geweest, kan er wel wat wierontwikkeling zijn. Dit is alleen in het ondiepe gedeelte.

Wanneer je bij Zuidenwind naar het IJsselmeer kijkt, zie je op ongeveer een 750m een brandingslijn (zandbanken) lopen van Laaksum(rechts )en Oudemirdum(links) Hierachter IJsselmeerzijde) is het 3-4m diep. Tot de branding kun je staan dus er ontwikkelen zich mooi steile springschansen. Je vaart dan gewoon een km of 5 door de branding. Na de branding (strandzijde) is het (door de zandbanken) relatief vlak water

Beste windrichting ZO-Z-ZW
Alternatief O-W
Speciaal: NW

Over NW moet ik nog wat kwijt:

Gezien de ligging is Mirns geen logische keus bij NW, Alleen, als je er een beetje moeite voor over hebt, kun je over mooie lange cleane golven(geen brekers) rijden. Het eerste stuk is wel bewerkelijk want de wind is dan wat vlagerig. Zodra je voorbij de zandbanken bent, en je Laaksum ziet liggen, pakt de wind je op. Bij materiaalpech zorgt de NW wind er wel voor dat je altijd wel terugkomt. Let wel op bij Laaksum: Hier ligt de Mokkebank, een keileemvlakte die errug ondiep is. Hetzelfde geldt voor de Oudemirdumse kant, hier ligt de Steile Bank, ook een keileemvlakte met grind! Er stranden regelmatig schepen op.

Plaats reactie